Proč se zvolila právě tato kritéria?
Tvorba a vylaďování podmínek trvala skoro rok. Dotazovali jsme se cca 50 ředitelů a cca 70 učitelů. Zapracováním většiny připomínek a podnětů vznikla potřeba rozdělit kritéria do 4 kategorií:
- SOUSTŘEDĚNÝ ČAS ŽÁKŮM: Intenzita zavedení etické výchovy v ŠVP. V Rámcovém vzdělávacím programu je od roku 2010 zaveden doplňující vzdělávací obor, etická výchova, kde je definováno 10 témat a 5 aplikačních témat. Právě intenzita zavedení daných témat a forma „zkušenostního vyučování“ (tj. metoda, kdy žáci pracují s vlastní zkušeností a zážitkem, které následně reflektují a zobecňují a není to teoretické, frontální, expertní předávání informací) jsou základem pro posouzení získání bronzového stupně. Pokrytí témat může být v rámci běžné hodiny jiného předmětu, kroužků, projektových dnů atd.
- KVALITNÍ UČITELÉ: Učitelé, kteří chtějí vyučovat etickou výchovu, byť průřezově, by měli být proškoleni na výchovný styl v minimálně 40ti hodinovém akreditovaném kurzu. Učitelé, kteří chtějí učit etickou výchovu jako smasotatný předmět, by měli být absolventy minimálně 240ti hodinového akreditovaného kurzu DVPP.
- PODPORA SBOROVNY: etickou výchovu nelze izolovat do jediného předmětu, ale měla by prostupovat celou školou. Pro učitelský sbor se připravují krátkodobé workshopy, jejichž cílem je pomáhat učitelům zlepšovat klima ve třídách.
- SYSTÉMOVÁ PODPORA: signálem pro rodiče, že etická výchova má významné postavení v rámci vyučovaných předmětů je ustanovení funkce metodika EtV, tj. jeden z pedagogů dané školy, který spolupracuje na začlenění etické výchovy do švp, který koordinuje projekty, komunikuje s vedením a ostatními pedagogy. tato pozice by byla přímo podřízena řediteli školy.
Etická výchova, o.p.s. si vyhrazuje právo daná kritéria upřesňovat a měnit.